Toon Debaye

Toon Debaye (°1994) zette zijn eerste muzikale stappen op euphonium bij Wilfried Theunissen aan de Muziekacademie  Voeren-Riemst. Na studies toegepaste economische wetenschapen en management aan de KU Leuven, besloot hij alsnog naar het conservatorium te gaan. Hij studeerde euphonium aan het Lemmensinstituut en het Koninklijk Conservatorium Antwerpen bij docenten Nick Ost en Kevin Van Giel. Tijdens zijn master in Antwerpen voegde hij daar ook het vak directie aan toe bij docenten Steven Verhaert en Jan Van der Roost. Gedurende zijn muzikale studies is Toon ook deeltijds actief als Lector aan de Erasmus Hogeschool Brussel.

Als euphoniumspeler nam Toon aan verschillende solo- en orkestwedstrijden deel in binnen- en buitenland. Met als persoonlijke hoogtepunten laureaat van de Jong Talent Wedstrijd Jeugd en Muziek en een selectie voor de European Youth Brass Band in Lille (FR). Als freelance muzikant speelde hij reeds concerten bij verschillende professionele orkesten, waaronder de Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Gidsen, Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Luchtmacht, Fanfare Bereden Wapens (NL) en andere. Daarnaast is Toon als docent groot koper verbonden aan de harmonie Sint Petrus en Paulus Wolder (NL) en als docent koper aan de Muziekacademie van Oud-Heverlee.

Toon is sinds 2022 dirigent bij de Jeugdharmonie.