Dirigent

Conrad Onclin studeerde klarinet bij prof. Walter Boeykens aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen. Daar behaalde hij achtereenvolgens een ‘eerste prijs’ notenleer, klarinet en kamermuziek.

Hij trad op in recitals en concerten met verschillende vooraanstaande Belgische ensembles en orkesten; o.a. het Clarinet Choir Walter Boeykens, het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen en het Brabants Orkest te Tilburg (Nederland). In de periode 1991 – 1992 was hij verbonden als muzikantmilicien aan de Koninklijke Muziekkapel van de Belgische Marine.

Als pedagoog is hij werkzaam aan de Muziekacademie te Voeren en aan de Muziekhumaniora Kindsheid Jesu te Hasselt waar hij klarinet, saxofoon, kamermuziek en instrumentaal ensemble doceert.

Momenteel is Conrad Onclin het meest actief als dirigent:

• Met het Jeugdorkest Kindsheid Jesu nam hij deel aan het ‘Europees Muziekfestival voor de jeugd’ te Neerpelt.
  • Vanaf 1998 tot 2003 dirigeerde hij de Koninklijke Harmonie St.-Catharina te Kortessem. Met deze harmonie behaalde hij in oktober 2000 een eerste prijs met grote onderscheiding op het Provinciaal Muziekconcours te Leopoldsburg. Deze harmonie werd in 2002 tevens uitgeroepen tot “Provinciaal Laureaat Harmonie 2002” op de wedstrijd georganiseerd door de provincie Limburg.
  • Hij is tevens medeoprichter en dirigent van het Houtblazersensemble Concertino. Dit ensemble telt een 30-tal geschoolde muziekanten uit gans de provincie Limburg. Veel leden zijn leerlingen en oud-leerlingen van Conrad Oclin. Als dirigent en solist werd met dit ensemble een aantal concerten gegeven in binnen en buitenland, zoals bvb. de concertreis naar Nederland bij KlarinetNsemble. In 1999 kregen zij het bezoek van het “Hideaki Iwai Clarinet Choir” uit Japan, waarmee een live-CD van het concert te Riemst werd gerealiseerd en in 2001 was er het concert “Woods meets brass” waar zij concerteerden met solist Norbert Nozy en de Engelse brassband “Enderby Brass”. Het meest prestigieuze project is ongetwijfeld de concertreis naar Japan (2001) waar zij concerten verzorgden in Osaka, Wakayama en Fukuoka. In april 2003 concerteren zij samen met de wereldvermaarde Engelse euphoniumvirtuoos Steven Mead te Riemst.
  • In 2003 werd hij aangezocht om als onderdirigent te fungeren van de Harmonie St.-Gertrudis te Wijlre (Nederland). Deze harmonie speelt in superieure afdeling van de Nederlandse Muziekbond en staat olv Sandro Moretti.
  • Vanaf februari 2003 is hij aangesteld als dirigent van de K.H. St.-Martinus te Riemst waarmee heel wat toekomstplannen worden gesmeed. De eerste uitdaging is een groots opgezet muziekspektakel in juli 2003 mmv de bekende operazanger Piet Vansichen.
  • Conrad Onclin studeert hafabra-directie aan de hogeschool Zuyd – muziekconservatorium te Maastricht bij Dhr. Jan Cober en Dhr Jo Conjaerts.
  • Hij is mede-organisator en dirigent van verschillende play-in’s: o.a. driedaagse play-in van de Limburse muziekfederatie, internationale jongeren play-in van de Harmonie De Volksgalm, Mini-Concertino…
  • Naast al deze professionele muzikale activiteiten maakt hij nog tijd vrij om mee te spelen met de K.H. Vreugd in Deugd te Z-Zussen-B. Hij is er tevens onderdirigent.
Studies
1977 – 1983 Muziekacademie Voeren – Riemst
1983 – 1987 Muziekhumaniora Brussel
1987 – 1992 Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium Antwerpen
2000 – … Hogeschool Zuyd – Muziekconservatorium Maastricht
Behaalde diploma’s
1988 Eerste Prijs Notenleer
1990 Getuigschrift Transpositie
1990 Eerste cyclus Nieuwe Structuur – optie Klarinet
1991 Pedagogisch getuigschrift Klarinet
1991 Eerste Prijs Kamermuziek/Instrumentaal ensemble
1992 Pedagogisch getuigschrift Kamermuziek

Als lid van Flanders Clarinet Quartet gaf hij talloze concerten in binnen- en buitenland. Met dit ensemble verleende hij zijn medewerking aan verschillende radio- en televisieopnames. De eerste CD verscheen eind ’91 en de tweede CD werd live opgenomen mmv het ‘Kansai Clarinet Ensemble'(Osaka – Japan) en Dhr. Walter Boeykens. Een derde CD werd gerealiseerd in ’97. De meest recente CD “Concert d’Aujourd’hui” werd opgenomen in januari 2002. Met Flanders Clarinet Quartet was Conrad Onclin zeven maal te gast in Japan. Hij verzorgde er concerten te Tokyo, Osaka, Nagano, Nagoya, Wakayama, … In 1997 werd een concertreis georganiseerd in Ecuador. Daar trad hij op als solist met het “Orquesta Sinfonica Nacional del Ecuador” o.l.v. Medardo Caisabanda.