Dirigent

Ingeborg Stijnen (1964) komt uit Kerkrade. Zij is daar – naast haar Hafabra werkzaamheden – actief in het Voortgezet Onderwijs als docent muziek en tweetalig onderwijs (Engels) aan het Sintermeertencollege Heerlen, als zangcoach en gastdirigent aan het Hochschulchor RWTH Aachen University en vervult diverse bestuurlijke functies.

Ingeborg studeerde aan de Rijkshogeschool Maastricht, Faculteit der Kunsten, muziekonderwijs A, AMV en Hafabra–directie en deed een vervolgstudie directie bij Jan Cober. Daarna volgde Masterclasses bij Gerald Brown, Kolonel Arnald D. Gabriël met optreden Marinierskapel der Koninklijke Marine en bij Eugene Migliaro Corperon. Zij was in 1993 winnaar van de bronzen dirigeerstok WMC en in 1994 winnaar dirigentenprijs muziekfestival Brno, Tsjechië. Ook studeerde Ingeborg daarna aan de Rijkshogeschool Maastricht, faculteit der kunsten, hoofdvak muziekdramatische opleiding en hoofdvak docerend en uitvoerend musicus solozang!

Zij dirigeerde een aantal verenigingen in de HafaBra-sector, zoals harmonie St. Joseph, Voerendaal; Landesjugendblasorchester Kärnten, Klagenfurth, Oostenrijk; harmonie L’Union, Heythuysen; Harmonie Heer Vooruit, Maastricht; en recentelijk nam zij afscheid bij de Philharmonie in Sittard. Met haar orkesten won ze vele prijzen en realiseerde bijzondere projecten als Lord of The Rings, Make A Wish, Toon Hermans 100 jaar en de Limburgse Maestro.

Bestuurlijk was Ingeborg actief als lid Provinciale Adviescommissie Cultuur Limburg, Cultuurtank Limburg, waarvan ze van 2018 tot 2021 ook voorzitter was. Momenteel is zij voorzitter bij de Stichting Pro Organo, festival l’Europe te l’Orgue Maastricht.
Ingeborg is ook actief als jurylid, waaronder in 2017 Onafhankelijk juryvoorzitter WMC tweede en derde afdeling; in 2019 Jurylid bij het 6de Deutsches Musikfest in Osnabrück; in 2020 Jurylid 44th Certamen de Valencia en in 2018 en 2022 Jurylid Trossingen Wettbewerb fur Auswahlorchester.

Sinds voorjaar 2024 dirigeert zij onze Koninklijke Harmonie Sint-Martinus van Riemst.